در حال بارگیری...
سئو وبهینه سازی سایت
04 نوامبر

سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

سلام به همراهان عزیز رادئون وب دراین مقاله قصد داریم با سئو و بهینه سازی سایت واهمیت سئو سایت آشنا شویم.

سایتِ بدون سئو، مانند انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد می‌زند کسی صدایش را نمی‌شنود. با رعایت نکات سئو است که می‌توانید سایتتان را از این چاه عمیق نتایج گوگل درآورید و صدایش را به گوش کاربرانی که به دنبال مطالب شما هستند برسانید.

سئو چیست؟

بیش از 15 سال قبل یعنی در سال 2004، علمی به نام سئو (SEO) که مخفف سه کلمۀ Search Engine Optimization به معنی «بهینه‌سازی موتورهای جستجو» یا به عبارت بهتر «بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو» است در جهان شکل گرفت و مدیران وب‌سایت‌ها متوجه شدند که می‌توانند با رعایت یک سری اصول و قوانین مشخص، وب‌سایت خود را در کلمات کلیدی مختلف به رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل برسانند.

پس‌ازآن بود که دنیای بازاریابی دیجیتال دچار تحول عظیمی شده و کسب‌وکارهایی که از این روش برای بازاریابی استفاده می‌کردند موفق به افزایش سریع فروش و کسب سودهای بسیار زیادی شدند.

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.

بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، سئو و بهینه سازی سایت هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايت‌ها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که 58.4 درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار گيرند.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  • باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است.

آیا سئو انواع مختلفی دارد؟

پاسخ  بله است.  سئو 2 نوع مختلف دارد که به آن‌ها سئو یا بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO) و سئو یا بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO) می‌گوییم.

سئوی داخلی (On-page SEO)

منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. 

پارامترهای مختلفی در سئوی داخلی موردتوجه گوگل هستند که می‌توانیم با بهینه‌سازی این پارامترها امتیازات مثبتی از گوگل دریافت کنیم و شانسمان را برای رسیدن به رتبه‌های اول افزایش دهیم. در ادامۀ مقاله با این پارامترها آشنا خواهید شد:

  • تعیین عنوان مناسب برای صفحات سایت
  • تولید محتوای استاندارد و بهینه
  • بهینه‌سازی چگالی کلمات کلیدی
  • استفادۀ مناسب از لینک‌های داخلی در صفحات سایت
  • استفادۀ مناسب از تگ‌های Heading
  • استفادۀ مناسب از متا تگ دیسکریپشن (توضیحات)
  • استفاده از تصاویر کم‌حجم و بهینه
  • بهینه‌سازی سرعت بارگذاری وب‌سایت

سئوی خارجی (Off-page SEO)

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO اقداماتی است که در بیرون از سایتمان (در صفحات دیگر دامنه، سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی) انجام می‌دهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم و رنک بهتری بگیریم.

از مواردی که در سئوی خارجی به بررسی و بهینه‌سازی آن‌ها باید پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک سازی (Link Building)
  • ایجاد لینک با انکرتکست مناسب
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

انواع تکنیک‌های سئو و توصیه‌های لازم

 متخصصان، تکنیک‌های سئو را در سه گروه مختلف دسته‌بندی کرده‌اند. این گروه‌ها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئوی کلاه سفید

منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می‌شوند رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند. فرایند سئوی کله سفید که بهترین و مناسب‌ترین روش سئو است، یک شبه انجام نمی‌شود و نیاز دارد که مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، اما در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی جایگاه شما را به وبسیات دیگری نمی‌دهد.

سئوی کلاه سیاه

این روش سئو برعکس سئو کلاه سفید خیلی زودتر نتیجه می‌دهد؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتم‌های جدید است و دیر یا زود می‌تواند دست شما را بخواند. مثلاً همین چند سال پیش عده‌ای با ساختن لینک‌های اسپم و به دردنخور در صفحات مختلف به رتبه‌های خوبی در گوگل رسیده بودند، اما گوگل با ارائۀ الگوریتم پنگوئن این وب‌سایت‌ها را جریمه کرد و جایگاهی را که از روش‌های نادرست به دست آورده بودند از آن‌ها پس گرفت.

سئوی کلاه خاکستری

سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که با قوانین موتور جستجوی گوگل مغایرند،

اما طوری اجرا می‌شوند که گوگل متوجه نشوند و نتواند سایتمان را جریمه کند.

به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است، اما نسبت به آن ریسک کمتری دارد.

تازمانی که در زمینۀ سئو حرفه‌ای نشده‌اید و با ساختار گوگل و طرز کار الگوریتم‌های آن آشنایی کاملی ندارید،

از این روش استفاده نکنید.

سئوی موثر یک فرایند پیوسته و دائمی  است

از اینکه در رادئون وب ما را همراهی می کنید سپاسگذاریم.

دیدگاه خود را بنویسید